Berlumuran darah: Ulasan Kutukan Bulan 2 – Dua Kali Di Bulan Biru

Perkara pertama yang harus anda ketahui mengenai Bloodstained: Kutukan Bulan 2 adalah bahawa ia mempunyai corgi yang boleh dimainkan bernama Hachi yang mengemudi tangki mecha terpesona. Perkara kedua yang harus anda ketahui adalah bahawa penghormatan Castlevania klasik dalam segala hal merupakan peningkatan ketara berbanding Kutukan Bulan yang pertama. Sebenarnya, konyol dan meme seperti itu, corgi mewakili semangat yang lebih suka bermain dalam sekuel ini yang menjadikan keseluruhan pengalaman lebih kaya.

Kutukan Bulan yang pertama adalah pengalihan pendek dan manis, sedikit rawatan untuk penyokong Bloodstained dan idea yang kemas untuk mengontekstualisasikan usaha francais baru dari pengeluar Castlevania, Koji Igarashi. Pada dasarnya ia menyajikan sejarah alternatif, di mana Bloodstained adalah francais retro terkenal dan Bloodstained: Ritual of the Night yang akan datang adalah penemuan semula yang berani a Symphony of the Night.

Walau bagaimanapun, untuk semua daya tarikannya, Curse of the Moon memainkannya dengan lurus dengan pengaruhnya. Nada itu murung dan gothic dan para pahlawan adalah kepingan granit yang keras. Kemudian Ritual of the Night keluar dan mencampurkan citra jahat dan iblisnya dengan unsur-unsur yang secara tidak sengaja menyakitkan diri, seperti kepala anak kucing raksasa yang mengintip melalui tingkap istana. Dalam konteks itu, Hachi the corgi merasa seperti pemaju Inti Creates yang merangkumi kualiti aneh dari alam semesta berlumuran darah, sekarang ia lebih jelas. Sekiranya anda mati sebagai Hachi – dan beraninya anda, anda monster – permainan ini pasti menunjukkan animasi anjing kecil yang berkedip-dan-anda-akan-terlepas itu sejurus sebelum mechnya meletup.

Hachi mungkin penambahan baru terbaik untuk Kutukan Bulan 2, tetapi dia jauh dari satu-satunya. Dengan pengecualian protagonis samurai yang menyeramkan, Zangetsu, setiap watak yang boleh dimainkan dalam kempen utama adalah baru. Ada Dominique, pengusir setan dari Ritual of the Night yang menggunakan tombak dan sihir penyembuhan; Robert, penembak tepat yang tangkas; dan Hachi seperti kereta kebal.

Seperti dalam permainan pertama, setiap watak mempunyai bar kehidupan dan kemampuan khusus mereka sendiri, tetapi ini lebih berbeza dan khusus daripada sebelumnya. Sebagai contoh, Robert adalah satu-satunya watak yang dapat melompat-lompat dan senapangnya dapat menyerang ancaman dari seluruh layar, tetapi memerlukan beberapa saat untuk memuat semula dan jadi dia tidak sesuai untuk ancaman yang mendekat. Sebaliknya, Hachi adalah bruiser jarak pendek yang dapat berjalan melintasi lonjakan, dan sementara dia tidak memiliki fleksibilitas serangan khas yang dapat ditukar, butang itu malah memetakan kebobrokan sementara yang menguras meter ajaib. Kepelbagaian raksasa dan syaitan bermaksud biasanya ada watak yang sangat sesuai untuk membawanya keluar, sama ada Robert dengan selamat menjatuhkan musuh berperisai atau Hachi yang mengalahkan kekuatan setan berkerumun. Walaupun ia adalah platform-aksi yang inti, kerana kesan penyingkiran yang dibuat dengan setia (dan cukup kejam), biasanya bermanfaat untuk mengelakkan kerosakan langsung dan memenuhi masa ini dengan alat terbaik untuk pekerjaan itu.

Kemudian ada Dominique, yang menambah strategi strategi yang rumit. Dia mempunyai lompatan yang lebih tinggi dan serangan jarak jauh daripada Zangetsu, yang pada awalnya membuatnya kelihatan seperti versi pahlawan utama yang ditingkatkan. Tetapi sihir penyembuhannya membuat penilaian risiko-risiko yang menarik. Anda boleh menukar antara empat watak pada bila-bila masa, dan tahapnya dirancang dengan kedua-dua musuh dan jalan optimum yang terbaik untuk keistimewaan satu watak, tetapi setelah watak mati, yang lain terus berjalan tanpa mereka. Itu menjadikan keupayaan untuk menjadikan semua orang hidup dan sihat menjadi kelebihan utama. Memilih untuk terlalu bergantung pada kemampuan tempur unggul Dominique berisiko membawanya keluar dari tugas, yang kemudian memberi kesan kepada seluruh pasukan yang kehilangan kemampuan penyembuhannya. (Zangetsu akhirnya mendapat peningkatan yang menjadikannya lebih unik, dan bukan Dominique yang sangat teruk.)

Berkat tahap pembezaan yang lebih besar, tahapnya penuh dengan sudut dan rahsia tersembunyi untuk diterokai. Pada pandangan pertama ia masih meminjam estetika dari Castlevania 3, tetapi reka bentuk panggungnya jauh lebih kompleks dan bermanfaat untuk diterokai. Ini bukan “metroidvania” dalam arti bahawa tidak ada persekitaran terbuka yang besar untuk diterokai, tetapi kemampuan untuk memasuki semula tahap yang diselesaikan dengan watak-watak baru yang mempunyai kemampuan melintasi yang unik memberikan perasaan serupa dengan itu.

Setiap peringkat berakhir dengan bos besar, dan walaupun tidak dapat dinafikan aneh, ini hampir secara universal lebih condong ke arah mengerikan. Dari naga besar dengan maw kedua seperti Alien dan meriam kilat di dadanya hingga lava lava, ini adalah beberapa bahagian permainan yang paling konvensional. Namun, sangat mengagumkan bagaimana corak serangan mereka diselaraskan sehingga membolehkan mana-mana daripada empat watak sekurang-kurangnya membayangkannya. Hampir semua dari mereka mempunyai bentuk serangan terakhir, ketika bar kehidupan mereka dikuras dan mereka memutuskan untuk mencuba membawa anda bersama mereka. Ini boleh menjadi tegang dan mengecewakan kerana mereka sukar untuk diramalkan setelah anda berjaya mengalahkan bos, tetapi mereka menambahkan lapisan keganasan yang mengerikan untuk kemenangan.

Kempen cerita pertama berada di sisi pendek, tetapi berakhir di cliffhanger yang mendorong pencarian kedua. Untuk melihat cerita hingga kesimpulannya yang lengkap, anda perlu memainkannya sekurang-kurangnya tiga kali, dan ini ditandakan sebagai episod individu. Cerita ini bergerak melalui penjelasan apa pun mengapa episod ini – yang nampaknya berlaku mengikut urutan kronologi – akan melibatkan menghadapi bos yang sama dalam persekitaran yang sama.

Ini mempunyai kesan seperti suka mengisi dengan kandungan berulang, tetapi perasaan itu agak dikurangkan oleh banyak jalan pintas dan jalan alternatif yang tersedia kerana permainan seterusnya anda melibatkan kombinasi watak yang berbeza. Para bos juga secara halus ditingkatkan dengan sekurang-kurangnya satu corak serangan baru dalam setiap episod, dan ini digabungkan dengan komposisi pasukan yang berbeza menjadikan cabaran yang terasa segar. Ganjaran anda untuk melihat cerita hingga akhir adalah peringkat akhir yang unik dan bos, bersama dengan telur Paskah yang sangat aneh dan berubah-ubah yang menjadikan keseluruhan usaha bermanfaat.

Telur Paskah itu mempunyai kewajaran ceritanya dan tahap keanehan meta kepada Hachi, yang sebenarnya membezakan Bloodstained: Curse of the Moon 2. Ia masih merupakan penghormatan Castlevania klasik, tetapi ia mempunyai eksentrik yang terasa seperti di rumah bersama kucing-kucing raksasa Bloodstained: Ritual of the Night. Apabila permainan nampaknya sangat seronok dengan perbelanjaannya sendiri, sukar untuk tidak menyertainya.