Pulau baru Pokémon Sword and Shield adalah versi Wild Area yang lebih baik

Selama seminggu yang lalu, saya menghabiskan sebahagian besar malam saya berkeliaran di sebuah pulau yang indah dan hampir sepi untuk mencari Jigglypuff. Ini adalah perubahan yang baik. “Isle of Armor,” pengembangan pertama untuk Pokémon Sword and Shield on the Switch, mengambil salah satu bahagian terbaik dari pengalaman ini – “kawasan liar” yang luas dan terbuka – dan mewujudkannya ke dunia yang lebih besar untuk diterokai. Pengembangan tidak mengubah pengalaman dengan cara yang signifikan. Tetapi ia memberikan alasan yang baik untuk kembali masuk.

Pulau baru adalah wilayah yang terpisah dari wilayah Galar, dan ia mempunyai jalan cerita kecilnya sendiri untuk dilalui. Ini cukup asas: anda tiba di dojo di mana anda bermain melalui beberapa cabaran, yang akhirnya menghasilkan Kubfu, salib yang menggemaskan antara ninja dan rakun, untuk ditambahkan ke pasukan pokémon anda. Tantangannya adalah poket Pokémon standard seperti mengumpulkan barang (dalam hal ini mengumpulkan cendawan di gua) dan mengalahkan saingan (dalam hal ini calon pelatih gim dengan topi ajaib).

Garis pencarian ini tidak memerlukan masa yang lama untuk diselesaikan, tetapi sebenarnya ini hanyalah cara untuk mengenali anda dengan lokasi baru. Isle of Armor pada dasarnya adalah kawasan liar baru untuk diterokai, dan perkara terdekat yang anda dapat dengan pengalaman Pokémon dunia terbuka. Yang paling saya sukai ialah kepelbagaian: terdapat tanah lembap dan gua, dan pulau-pulau kecil yang dapat dijumpai. Anda akan berjalan melintasi pantai yang penuh dengan Slowpokes berwarna-warni dan menunggang basikal pelik melalui laut sementara Sharpedo mengejar anda. Apa yang anda lakukan di pulau itu sama seperti biasa. Ini masih merupakan permainan untuk menangkap monster dan mewujudkan pasukan pertempuran sempurna anda. Tetapi mempunyai ruang baru untuk melakukannya, dan banyak lagi makhluk untuk dikumpulkan, sangat sesuai bagi mereka yang mencari alasan untuk kembali ke permainan.

Terdapat beberapa pengalihan tambahan yang dicampurkan. Terdapat Digletts yang tersebar di seluruh pulau yang dapat anda temukan untuk mendapatkan monster baru, dan dojo yang disebutkan di atas perlahan-lahan dapat ditingkatkan dengan barang-barang seperti salon rambut dan mesin layan diri. Terdapat juga menara cabaran baru dan banyak serbuan bagi mereka yang mencari cabaran. Namun, bagi saya, saya sering menikmati pengembangan pokédex saya; walaupun bermain sedikit setiap hari, saya sudah menambah 80 monster baru, termasuk Squirtle yang sangat penting. Lebih baik lagi: pokémon kini dapat mengikuti anda, seperti dalam permainan Let’s Go. Sangat menggembirakan apabila mempunyai jejak Wailord yang besar di belakang semasa anda mengembara di padang pasir.

Ketika saya menyelesaikan kempen utama untuk Pokémon Shield, kawasan liar inilah yang membuat saya kembali ke permainan. Itu bukan pengembaraan epik, tetapi berubah menjadi kebiasaan kecil. Sesekali saya masuk, menangkap monster baru, dan mungkin memasak resipi kari baru. Rasanya menyenangkan ketika berkeliaran, dengan cara yang sama menyenangkan untuk menunggang kuda di The Witcher atau pergi berkendara di Grand Theft Auto tanpa radio menyala dan tidak ada tujuan. Tidak ada matlamat atau tujuan yang jelas – tetapi itulah yang menarik daripadanya.

Isle of Armor hanya menambah lebih banyak perkara ini. Lebih banyak raksasa, lebih banyak kawasan, dan sedikit penyelewengan untuk menambah struktur. Dan anda boleh melakukannya dengan Squirtle tepat di belakang anda.