Pokémon Unite dapat membuka permainan kompetitif kepada penonton baru

Esports bertemu dengan Espeon

Dalam beberapa cara, pengumuman Pokémon Unite semalam terasa terlambat beberapa tahun. Suatu ketika ada suatu masa ketika nampaknya setiap penerbit utama bereksperimen dengan tren MOBA yang sedang berkembang, berusaha meniru kejayaan baru League of Legends dan Dota 2. Itu bertahun-tahun yang lalu. Namun, inilah The Pokémon Company bekerjasama dengan Tencent, mengumumkan permainan strategi 5 vs 5 yang kompetitif pada tahun 2020. Ini adalah ledakan dari masa lalu. Tetapi walaupun mudah untuk bersikap sinis mengenai pengumuman itu, tidak dapat dinafikan fakta sederhana: Pokémon Unite berpotensi menjadi sangat besar ketika akhirnya melancarkan dan membuka dunia permainan persaingan kepada penonton baru.

Untuk satu perkara, sementara banjir permainan MOBA baru telah perlahan, genre ini masih sangat popular. Kejohanan tahunan Dota 2, The International, tetap menjadi acara esports paling menguntungkan di dunia, sementara League of Legends, walaupun berusia satu dekad, masih mempunyai berjuta-juta pemain dan selalu menduduki tangga teratas penonton di Twitch. Di tempat lain, Honor of Kings, genre mudah alih, adalah salah satu permainan yang paling banyak dimainkan di dunia, berdasarkan sepenuhnya pada popularitinya di China sahaja.

Honor of Kings juga dikembangkan oleh Tencent’s TiMi Studios, pasukan yang sama di belakang Call of Duty: Mobile, yang mempunyai salah satu pelancaran terbesar dalam sejarah permainan mudah alih tahun lalu. Ini adalah pasukan yang tahu bagaimana membuat hits global, dan sekarang, ia telah bekerjasama dengan salah satu francais hiburan paling ikonik dalam 20 tahun terakhir di Pokémon Unite.

Aspek yang paling penting dalam pengumuman mungkin adalah keadaan Pokémon sendiri: francais ini boleh dikatakan lebih besar daripada yang pernah ada. Permainan konsol tradisional dijual dengan pantas – Nintendo mengatakan bahawa tahun lalu Sword and Shield telah “melancarkan penjualan permainan Pokémon paling tinggi” di AS – sementara Pokémon Go tetap menjadi salah satu permainan video paling popular sepanjang masa. Sementara itu, Syarikat Pokémon telah benar-benar membanjiri zon dengan usaha yang mengejutkan dan sering berjaya seperti pelepasan teater Detektif Pikachu dan cabang penasaran seperti permainan kebersihan mulut AR Pokémon Smile. Kadang kala, Pikachu dan rakan-rakan ada di mana-mana.

Di luar permainan kad yang dapat ditagih, tidak ada pemandangan persaingan yang besar untuk Pokémon. Pokémon Unite mengubahnya dengan serta-merta. Hampir semua yang ada di dalamnya, dari cara peta terlihat hingga watak terus meningkat sepanjang pertandingan, mengingatkan MOBA yang ada. Tetapi ia mempunyai kelebihan tambahan dari senarai watak yang dapat dikenali dengan serta-merta.

Ini adalah permainan yang berpotensi membuka dunia esport ke demografi yang sama sekali baru. Francais tidak hanya diketahui oleh hampir semua orang, tetapi Unite juga hadir ke telefon bimbit selain Switch, menjadikannya langsung dapat diakses oleh penonton yang banyak. Pokémon Unite mungkin bukan esport besar seterusnya – Saya tidak menjangkakan akan menyaksikan permainan dilancarkan bersama liga profesional di mana perlawanan dimainkan di hadapan ribuan peminat – tetapi ia dapat membuka lapangan yang sering tersusun dan tidak dapat ditembusi ke khalayak arus perdana, berkat gabungan platform dan khalayak yang ada.

Sudah tentu, semua ini adalah jaminan kejayaan. Blizzard telah berjuang untuk menjadikan MOBA sendiri, Heroes of the Storm, menjadi hit besar walaupun mempunyai rekod prestasi yang mengagumkan dan barisan watak popular. Begitu juga dengan versi Kehormatan Raja versi Barat, Arena of Valor, tidak mengikut cara pendahulunya dari China. Kemungkinan besar Pokémon Unite tidak akan menjadi permainan kompetitif besar seterusnya. Bagaimanapun, terdapat banyak permainan Pokémon mudah alih yang datang dan hilang dengan sedikit peminat.

Tetapi gabungan pemaju, genre, dan harta intelek menunjukkan bahawa Pokémon Unite mempunyai peluang baik untuk mengembangkan dunia Pokémon dengan cara yang baru. Pengumuman mungkin terasa di belakang pada mulanya – tetapi permainan mungkin akan datang pada waktu yang tepat.