Bug Fables: Kajian PS4 Sapling Abadi

Saya baru-baru ini melihat beberapa akaun media sosial yang memuatkan mengenai permainan PlayStation 4 yang akan datang, ia kelihatan seperti permainan flash sekolah lama dengan seni 2D yang terbalik ketika watak berubah arah, saya fikir ia kelihatan pelik dan sangat mengingatkan saya akan kecemerlangan Permainan Paper Mario. Tidak lama kemudian, saya diberi kesempatan untuk mengulas judul tersebut, yang ternyata disebut Bug Fables: The Everlasting Sapling by Moonsprout Games.

Penuh dengan Pepijat Tetapi Bukan Yang Buruk.

Walaupun tajuk ini disebut Bug Fables, saya hampir tidak akan memanggil kisah yang anda mulakan dalam dongeng. Sebaliknya, ini adalah kisah yang cukup umum dari pasukan pengembara yang berusaha membuktikan diri. Matlamat anda adalah untuk mencari Sapling Abadi, artefak yang memberikan keabadian dan semoga, dalam perjalanan, anda akan menolong bug dan menyingkirkan Bugaria dari kekuatan jahat yang menghuninya. Itu generik ya, tetapi adakah itu menyeronokkan? Baiklah, ya. Kisah tidak semestinya unik, baru atau berbeza untuk dinikmati dan permainan itulah yang benar-benar bersinar di sini.

Secara keseluruhan Bug Fables adalah RPG berasaskan giliran dengan percikan penyelesaian teka-teki dan platforming. Adakah ia berfungsi dengan baik? Saya dengan senang hati mengatakan bahawa ia benar-benar berlaku. Pasukan anda yang terdiri daripada tiga watak, Vi, Kabbu, dan Leif semuanya berbeza dan mempunyai kekuatan tersendiri ketika menangani pelbagai genre yang membentuk RPG berwarna-warni dan ringan ini. Mereka semua bertindak berbeza dalam pertempuran dan semasa bermain; oleh itu, bagaimana anda menggunakan kemahiran mereka adalah yang terpenting dan anda perlu menggunakannya secara serentak untuk maju.

Saya tidak menjangkakan banyak platform dan teka-teki berfungsi di Bug Fables tetapi saya sangat menghargainya. Menekan suis, memutar platform dan mencari kunci memisahkan pertempuran berdasarkan giliran dan itu pasti menambahkan rasa yang enak pada keseluruhan tekstur permainan. Sebilangan besar pemain akan menemui sesuatu yang mereka sukai di sini, sama ada platform, menyelesaikan teka-teki mudah atau sistem pertempuran novel yang luar biasa. Saya yakin permainan ini akan ‘mengganggu’ sedikit orang semasa kempen utamanya selama 25 jam.

Sistem Pertempuran Dengan Buzz

Bahagian Bug Fables yang paling saya gemari adalah sistem pertempurannya yang unik. Saya bukan peminat sistem pertempuran RPG berasaskan giliran. Saya tidak kisah mereka tidak salah, saya lebih suka sistem masa nyata. Apa yang dilakukan dan dilakukan oleh permainan ini dengan bijak ialah sistem pertempuran berdasarkan giliran masih memerlukan anda sentiasa fokus dan memperhatikan setiap masa. Untuk setiap perintah yang anda pilih, untuk setiap serangan yang anda lakukan, permainan mini akan menentukan kekuatan serangan anda. Ia hebat dan tidak seperti apa yang pernah saya mainkan sebelum ini.

Permainan mini pertempuran berkisar dari memegang butang dan melepaskannya pada waktu yang tepat hingga menekan butang dalam urutan yang betul. Setiap teknik baru yang anda buka dilengkapi dengan permainan mini baru untuk dipelajari. Ini kadang-kadang membawa kepada beberapa kecelakaan pertempuran ketika anda menekan butang yang salah atau melupakan apa yang mesti anda lakukan untuk setiap serangan tetapi ia menambah daya tarikan setiap pertempuran. Serangan Bos juga disertakan dengan beberapa permainan mini dan anda menguasai masa anda dan setiap teknik akan memberikan dividen dalam banyak konflik anda.

Bukan hanya serangan anda yang dipengaruhi oleh penekanan butang anda. Sekiranya anda menekan butang ketika musuh menyerang, anda dapat mengurangkan dan bahkan kadang-kadang menafikan kerosakan yang mereka lakukan. Ia memerlukan apa yang kadang-kadang menjadi pertempuran berdasarkan giliran dan mengubahnya menjadi satu set permainan mini yang terlibat, menyeronokkan dan berdasarkan kemahiran. Saya sukakannya. Bersama dengan sifat unik ini, semua yang anda kaitkan dengan sistem pertempuran berdasarkan giliran juga ada. Perintah giliran, penempatan pasukan dan musuh yang mengejutkan semuanya mempengaruhi pertempuran, seperti halnya item dan kemampuan khas yang anda dapati dan buka kunci.

Cerah dan Berangin

Gaya seni Bug Fables menjadikan permainan ini seperti tajuk flash dari 20 tahun yang lalu. Walaupun itu tidak semestinya perkara yang buruk, saya tidak terlalu menyukai gaya seni. Saya tidak membencinya, saya secara peribadi telah bermain banyak permainan berasaskan kilat selama bertahun-tahun dan saya rasa saya baru sahaja melihatnya. Saya suka animasi gaya kertas, saya suka cara bangunan dilipat dan watak-watak berbalik dalam 2D ketika menukar arah. Permainan ini terang, tajam dan benar-benar memiliki gaya sukan.

Secara bijak, Bug Fables mempunyai trek suara yang ceria dan sejuk yang sangat sesuai dengan grafik dan sifat permainan. Permainan ini cerah, berwarna-warni dan santai, sangat sesuai untuk mempunyai soundtrack yang sesuai. Tidak ada suara untuk dibahaskan kerana semua watak bercakap bahasa pelik tonal pelik yang banyak permainan berlangsung hari ini. Saya tidak keberatan secara peribadi tetapi beberapa kehendak, ini bermakna banyak membaca dan kadangkala dapat memperlahankan aliran permainan.

Masa Keseronokan F-ant-astic

Secara keseluruhan saya sangat menikmati masa saya dengan Bug Fables. Saya mungkin kembali pada satu ketika untuk membersihkan koleksi dan piala tersembunyi. Buat masa ini, saya gembira dengan apa yang saya mainkan. Pertempuran berdasarkan giliran yang biasanya perlahan telah dibumbui dengan permainan mini yang kecil yang bermaksud anda tidak dapat melarikan diri dan harus selalu memperhatikan. Walaupun saya bukan peminat gaya seni yang hebat, ia sesuai dengan muzik dan gaya permainan untuk mewujudkan pengalaman yang santai, menyeronokkan dan ringan yang saya rasa kebanyakan pemain akan suka.